MiFID-II Matrix

Thema Kommentare Grundlage
Trading Obligation
  • some asset classes (equity & equity like instr., F&O) must be traded on rg.mkt, MTF or SI
  • does AM need to know trading venue if order given to broker?
  • trd obligation eqt: MiFIR Art.23
  • trd obligation derivs: MiFIR Art.28, 32
  • derivatives: RTS3, RTS4
  • RTS 11 on MiFIR
  • derivatiives: Emir (EU 648/2012)
Commodity Position Limits
  • weekly positions report nötig
  • position limits von BaFin auf Grundlage der Position Reports geprüft.
  • MiFID Art 57 (Position limits)
  • RTS 20 (?) + 21 (position limits)
  • MiFID Art 58 (Position reporting)
Algorithmic Trading
  • "automated" order-routing is no Algo-trading (but "smart"order-routing may be).
  • MiFID II Art.4(1.39) & Art.17 ("Algorithmic Trading")
  • RTS 6 (=delegated regulation C(2016) 4478)
  • Commission delegated regulation 2016-2398 Art.18
Pre-trade Transparency (Vorhandelstransparenz)  
  • MiFIR Art.3, 8
  • RTS 1, 2, 3
Post-trade Transparency
(Nachhandelstransparenz)
 
  • MiFIR Art.6,20,21
  • RTS 1, 2, 3
Clock synchronisation  
  • MiFID Art.50 "Synchronisation of business clocks"
  • RTS 25 (UTC time)
Transaction Reporting

Pflicht zur Meldung von Geschäften
(1) Wertpapierfirmen, die Geschäfte mit Finanzinstrumenten tätigen, melden der BaFIN die Einzelheiten dieser Geschäfte.
(7) Die Meldungen werden entweder von der Wertpapierfirma selbst, einem in ihrem Namen handelnden ARM oder einem Handelsplatz, über dessen System das Geschäft abgewickelt wurde,vorgenommen.

  • MiFIR Art.26 (alt: WpHG §9)
  • MiFID Art. 66 (Anforderungen an ARMs)
  • RTS 13 (EU)2017/571 (Datenbereitstellungsdienste)
  • RTS 22 (EU)2017/590 (Meldung an Behörde)
  • RTS 24 (EU)2017/580 (Aufzeichnung über Aufträge, Art. 2 par. 1 e fordert Kunden-ID an Handelsplatz!)
  • Leitlinien ESMA/2016/1452 (Transaction Reporting)
  • reporting instructions ESMA/2016/1521
  • BaFin Informationsblatt Transaktionsmeldungen
  • BaFin MVP Portal Hinweise
Market Manipulation not part of MIFID, but MAR (Market Abuse Regulation)
  • MAR regulation 596/2014, Art.12
  • WpHG §20a Verbot der Marktmanipulation
MAR Disclosure Requirements  
  • MAR regulation 596/2014, Art.17 ff
Insider Dealing
  • müssen meldepflichtige Manager identifiziert werden? (um zB Trades in meldepflichtigen Instrumenten zu erkennen)
  • Neue Regelungen für Storno + Orderänderung nötig (Gründe festhalten, 4-Augen Prinzip)
  • MAR regulation 596/2014, Art.8
  • ESMA TS final rpt 2015/1455

Inducements /
Unbundling of Dealing Commissions /
research unbundling

 
  • MiFID II Art 24(9)
  • MiFID II: Rec. (74), (75),
  • Commission delegated reg. (EU)2017/565 Art.36,37,
  • Commission delegated dir. (EU)2017/593 Art.13
  • MAR
  • Commission delegated reg. 2016-1403 ("objective presentation of investment recommendations")
  • TA(ESMA 2014/1569) 2,15
Best Execution
  • execution "most favorable to client"
  • Publish statistics on "Top 5 trading venues"
  • Monitoring requirements / regular reviews.
  • Do we need to reflect Brokers BestEx policies?
  • Can bestEx be "delegated" to Broker?
  • for Top 5 data, is broker is considered to be trd.v. ?
  • Include broker in report?
  • the investment firm shall inform the client where the order was executed. Art.27(3) (reicht die Handelsbestätigung/Abrechnung?)
  • MiFID Art.27 (obligation …most favourable)
  • MiFID Art.28 (order handling)
  • MiFID Art.30 (counterparties)
  • RTS 27 (quality of execution)
  • RTS 28 (Art27.10.b), u.a. top5 trd venues)
  • Commission delegated reg.2017/565 Art.64-70
  • TA 2.21 (ESMA2014/1569)
Clearing and Indirect Clearing Clearingpflicht für OTC derivate
  • MIFIR Art 29 (clearing obligation)
  • MIFIR Art 30 (indirect clearing)
  • ESMA TS ???

Product Governance
--> Target Market
--> manufacturer vs distributor
--> Information to Distributors
--> Product Classification
--> bundled Products

--> Product Intervention (MiFIR Art 42)

Neue / veränderte Prozesse:

  • Genehmigungsprozess: Produkterstellungs-(Hersteller) / -aufnahmeprozess(Vertrieb)
  • Zielmarktdefinition (Hersteller / Vertrieb)
  • Produktüberwachungsprozess (Hersteller / Vertrieb)

sonstiges / Querverbindungen:

  • Kostenausweis, Beratungshinweise, PRIIP, etc.
  • Was ist mit OTC derivaten?
  • müssen PRIIPS für OTC Derivate gestellt werden? Woher? Wie?
  • What needs to be included in an agreement with ext. Issuers?
  • Kundenklassifizierung (6 Punkte) muss bei Orderannahme präsent sein!
  • Neue Reports "Orders außerhalb Target Market"?
  • MiFID Art16 “Organisatorische Anforderungen” (3)
  • MiFID Artikel 24 “Allg Grundsätze und Infos...” (2)
  • bundled prod./svc: MiFID Art.24(11)
  • Delegierte Richtlinie (EU)2017/593 vom 7.4.2016
    Chapter III "Product Governance Requirements"
    Artikel 9 (manufacturer) + Artikel 10 (distributor)
  • ESMA/2016/1436 Consultation Paper
    Draft guidelines on MiFID II product governance requirements
  • ESMA35-43-620
    Final Report on Product Governance Requirements
    02 June 2017
Monetary Benefits    
Non-Monetary Benefits    
Information to Clients
--> Cost Disclosure (ex-ante)
--> Cost & Charges Report (ex-post)
--> Client Reporting
--> Independent Advice
 
  • MiFID Art.24 "...info to clients"
  • MiFID Art.24 "...info to clients" (7) Independent Advice
  • TA 2014/1569: 2.13 "Info...investm.advice and financial instruments"
  • TA 2014/1569: 2.14 "Information to clients on costs and charges"
  • TA 2014/1569: 2.16 "Investment advice on independent basis"

Datenbereitstellung

  • DRSP (Data Reporting Service Provider)
    = Datenbereitstellungsdienst
  • APA (approved publication arrangement)
    = genehmigtes Veröffentlichungssystem
    veröffentlicht Volumen, Kurs, Zeit post-trade
  • CTP (consolidated tape provider)
    = Bereitsteller konsolidierter Datenticker
    konsolidiert Preis- und Handelsvolumendaten
  • ARM (approved reporting mechanism)
    = genehmigter Meldemechanismus
    Meldet Geschäfte an die Aufsicht
  • MiFIDII, Art. 59-66 (authorization, requirements)
  • für APA: MiFIR Art.20-21
  • für ARM: MiFIR Art.26
  • für CTP:
  • RTS 13 (EU 2017/571, vorher ESMA/2015/1464) für die Zulassung, organisatorische Anforderungen und die Veröffentlichung von Geschäften von Datenbereitstellungsdiensten
  • ITS 3 zu Art. 61 (5) MiFIDII [ESMA/2015/1858]
  • C(2016)2398 Art.84 "reasonable commercial basis"
  • ESMA Q&A 2016/1680
FIRDS

Financial Instruments Reference Data System

  • Art. 4 MAR
  • Art. 22 MiFIR
  • Art. 27 MiFIR "Pflicht zur Bereitstellung von Referenzdaten"
  • RTS1 (pre&post trade transp., shares etc.)
  • RTS2 (pre&post trade transp. bonds etc.)
  • ESMA2016/1522 Reporting Instructions
  • ESMA2016/1523 Reporting Instructions
  • RTS23 (2017/585 annex I, Table 3): file format
  • vv.de Themenseite
Third Country    
Conflicts of Interest policy needs to be established
  • MiFID Art.23
  • Commission delegated regulation 2016-2398 Art.27,29,33,34,37, 47(1h+1i)
Agreements Zusammenstellung nötiger Vertragsanpassungen mit Kunden wegen MiFID-II / MiFIR  
Remuneration  
  • Commission delegated regulation 2016-2398 Art.27
  • MiFID Art.16, 23, 24
Client Asset Protection    
Complaints Handling  
  • Commission delegated regulation 2016-2398 Art.26
  • MiFID Art.16(2)
Record keeping Aufzeichnungspflichten, incl. Mitschneiden von Telefongesprächen
  • MiFID Art.16(6) "Organisational requirements" ("records")
  • MiFID Art.16(7) "Organisational requirements" ("recording of phone conversations or electronic communications")
  • MIFIR Art.25 "Obligation to maintain records"
  • Delegated Regulation 2016-2398 section 8
  • ESMA Guidelines 2016-1452
  • TA 2014/1569: 2.5 & 2.6
Sales & Advice
--> Suitability & Appropriateness
(Eignung und Zweckmäßigkeit)
--> Advice & Ordering
--> PRIP KIDs of PRIIP-regulation
--> Cross Selling
  • Zugang zu PRIIPs zu allen Produkten, die ggf. verkauft werden können
  • Anlageberatungsprotokoll/Geeignetheitsprüfung: auch für prof.Kunden?
  • Bei Anlageberatung + VV: Geeignetheitsprüfung (suitability)
  • Beratungsfreies Geschäft: Angemessenheitsprüfung (appropriateness)
    laut Erfahrung+Kenntnisse im WpHG-Bogen
  • beraungsfrei + nicht komplexes Produkt (Bond, Aktie, UCITS-Fonds):
    Verzicht auf Angemessenheitsprüfung möglich
  • Komplexe produkte nicht mehr für "execution only" zugelassen
  • Aufklärung: immer
  • MiFID Art.25 (2-4, 6) ("Assessment of suitability and appropriateness…")
  • MiFID 25(9) + ESMA Report2015/1886
    assessment of competence
  • Commission delegated regulation 2016-2398 Art.54
  • TA 2014/1569: 2.17 (Suitability)
  • TA 2014/1569: 2.18 (Appropriateness)
  • MiFID 24 "...info to clients" (6) wegen PRIIPs
  • Cross Selling MiFID 24(11) + Guidelines2015/1861
  • Complex debt instruments + structured deposits:
    Consultation Paper: ESMA 2015/610
    Final Report: ESMA/2015/1783
    Guidelines: ESMA 2015/1787
  • ESMA consultation on suitability requirements ESMA35-43-748